Vad hade vi gjort utan lärare?

åh vad tiden springer iväg. Redan onsdag i morgon och en dag närmare helgen. Tiden på skolan går väldigt fort, känns precis som man kommit dit när man ska cykla hem. Det är en av de possitiva sakerna att jobba som lärare, man bestämmer själv över tiden och när man ska gå hem (oftast). Det är stor skillnad att sitta på Ica och dra varor, då minuterna inte rör sig vidare fort.
Idag har jag rättat en massa matteböcker och jag förstår verkligen att min handledare tycker det är skönt att ha mig där (jag får självklart göra annat oxå). Många kopplar säkert läraryrket med slappe då man är ledig alla lov och 8 veckor under sommaren (tror jag det är), men ni anar inte hur mycket de jobbar när de väl jobbar. Känns som tiden är knapp att planera lektioner, trots att det är viktigast. Min handledare har nyss rättat 300 nationella prov och snart drar utvecklingssamtalen igång igen då man ska sitta och värdera vartenda barn utefter skolverkets mål i alla ämnen. Utöver det är det massa möten, föräldrarmöten och annat som ska ordnas och fixas. Det är tufft och stressigt men såklart ett väldigt spännande yrke. Jag förstår nu att många tycker det är ett underbetalt jobb. Det är ju ändå ett yrke som hjälper oss dit vi är idag. Så stor respekt för läraryrket.
Idag vet jag inte om det bli grundskolan eller förskolan, eftersom jag inte varit ute på förskola än.Det får tiden bestämma=) 


Kommentarer
Postat av: Emma

kan ju vara bra om man kan stava då. possitiva = POSITIVA!

2010-04-13 @ 20:34:20
Postat av: Chris

Det lär vara en stor skillnad på förskola och grundskola! Min uppfattning hur det kommer bli är, Förskola: Mest lära barnen vett och ettikett och lite grundkunskaper för ingång till skolan samt utvecklar den lite. Grundskolan: Man utvecklar barnen, bygger på och utvecklar. Mesta delen är att man lär dem kunskaper! Jag ser verkligen inte ner på förskolelärare, deras jobb är viktigt också, men känns som att de mesta de gör är att lära de vett och etikett! Känns inte som att förskolan blir något för min del :) Jag har bestämmt mig för att jag vill ha grundskolan! Jag lär nog längre fram i tiden utbilda mig till högskola gymnasie! :) Därefter om jag orkar / vill gå upp till högskola/universitet :)!

PS. Emma, vi kan alla göra misstag när vi skriver, det är inte precis en magister uppsats vi skriver.



Evelina! You ROCK :)

I will see you soon I hope :D

2010-04-13 @ 20:42:44
Postat av: Emma

Oj, här får du till och med försvar.

2010-04-14 @ 09:17:10
Postat av: Tilda

förtroendetimmar kallas det eller övertid. Fem timmar extra varje vecka, så istället för 40 h har lärare 45 timmar i veckan. Tid som man får fördela som man vill, hemma eller i skolan. Därav vår ledighet på loven.

Men nu ligger förslaget uppe att detta skall tas bort och vi endast ska vara lediga 4 veckor under sommaren, juli. Utan förtroendetimmar. Utan planeringstid? rättning? osv? Eller ska man göra det endast på sommaren då? hmm... Fundersam.

2010-04-14 @ 17:59:24
Postat av: Evelina

Jo, jag vet om att man ska jobba 45 timmar i veckan, så det är därför man verkligen förtjänar sin ledighet är man väl är ledig.

Neej, det hoppas ja verkligen inte går igenom. Låter som ett urkasst förslag.. Ska man bara sluta rätta och planera mitt i veckorna då? herrejesus säger jag bara!

2010-04-14 @ 19:41:31
URL: http://evelinaskold.blogg.se/
Postat av: Chris

De kanske förväntar sig att man har tid att planera mitt i veckorna under sina "pauser". Men förslaget går nog inte igenom skulle jag tro! När ska vi få tid till det annars? Vi har ju vår egen tid också :) Vi får se hur det hela utvecklar sig!

2010-04-14 @ 20:26:54
Postat av: Tilda

skjut jan björklund. jag är så negativ just nu att jag inte vet vart jag ska ta vägen, ser ingenting positivt med läraryrket :/

2010-04-14 @ 21:40:42
URL: http://baramatilda.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0